Professionel relationskompetence
Fagpersoner handler relationskompetent, når de indgår i samspil med hvert barn og klassen som helhed, som fremmer hvert barns trivsel og udvikling – fagligt, socialt og personligt – og klassens læringsfællesskab.
Se Louise Klinges oplæg HER
Desuden vil vi gerne gøre reklame for Louise Klinges nye bog om “Relationskompetece".
Bogen er en del af serien “Pædagogisk rækkevidde".
I Relationskompetence fortæller Louise Klinge om, hvor vigtigt det er, at lærere har indflydelse på deres arbejdsdag og oplever, at skolen støtter dem i at skabe god undervisning og positive relationer til børnene. Hun fortæller også, hvad relationskompetence er, og hvorfor det ikke bare er noget, der foregår i frikvartererne. Det, læreren gør og siger, er afgørende for fællesskabet og det enkelte barns trivsel og udvikling. Relationskompetence er en central del af al undervisning, og i bogen giver Louise Klinge lærere et sprog for, hvad det vil sige at handle relationskompetent
Dernæst var det skoleleder Søren Bjørn Jakobsen, Langebjergskolen, Fredensborg Kommune, som fortalte om hans skoles arbejde og "hvad der betyder noget for at kunne skabe en spændende skoledag, der motiverer til at lære mere, udvikle sig og ville skolen – inspireret af viden fra den projektbaserede læring fra High Tech High i USA.
Se Sørens Bjørn Jakobsens oplæg HER
Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken, sluttede af inden frokost. Han kom ind på den vedvarende "politiske kamp om skolen", som omhandler de to poler: Den faglige viden kontra "det hele barn". Desuden påpegede han, at lærere og pædagoger er kulturbærere, der kan skabe ændringer, så eleverne oplever en skole, de ikke vil gå hjem fra. Men det kræver en ledelse, der er til stede på skolen, og som arbejder med de strukturelle og organisatoriske rammer, og som forudsætter en vis frihed.