Tænketank Danmark
 

landsmødet den 4. november 2022 

Deltagerne på Landsmødet så den nye film ”Skolens fundament er pædagogik” og drøftede indhold og form. Den vil blive lagt på hjemmesiden, når den er færdigbearbejdet.

Desuden blev ”Det åbne brev” til folketingets skoleordførere drøftet. Det er udarbejdet af bestyrelsen og er nu udsendt og ligger på Tænketankens hjemmeside og på Facebook.

 
 

Landsmøde 18. marts 2022 i Odense

Landsmødets tema: ”At generobre pædagogikken i skolen” var en stor succes, der foregik i Phønix i Odense, som dannede en meget fin ramme. Odense Kommune og de involverede skal have en stor tak for arrangementet og den gode afvikling.

Indholdet var tilrettelagt i samarbejde mellem NO!SE og Tænketank Danmark – den fælles skole. Oplægsholderne var alle forskere, som i deres forskellige oplæg fokuserede på ”fællesskabets pædagogik i skolen”, både når det handlede om børnenes fravær og den modstand og modvilje, som nogle børn/unge møder op med i skolen. Nøgleordene er relationer, tilhørsforhold, meningsfuldhed, deltagelse og ejerskab, som byggesten til at udvikle en tilhørspædagogik. Det fordrer et samarbejde, som bygger på teamsupervision og co-teaching, der udgør en meningsfuld ramme om samarbejdet mellem professionelle og professioner.

Alle oplæggene byggede på praksiseksempler og interviews med børn/unge, forældre og medarbejdere, og virkede derfor meget troværdigt.

De 125 deltagere var engagerede og optaget af og deltog ivrigt i drøftelserne og gruppearbejderne i løbet af dagen. Resultaterne fra grupperne indgår i NO!SE og Tænketankens videre arbejde og vil senere blive lagt op her på Tænketankens hjemmesiden.

Du kan se de anvendte præsentationer/slides her:
Suna Christensen: ”Skjulte ressourcer i samarbejdet mellem pædagog og lærer” (PDF-dokument)
Micki Sunesen: ”Co-teaching og det flerfaglige professionelle samarbejde” (PDF-dokument)
Gro Emmertsen Lund: ”Fra fravær til fællesskab – behovet for fælleskabende pædagogikker” (PDF-dokument)

 
Blå.png
 

 Program for Tænketank Danmarks landsmøde den 18. marts 2022

Se det her!


 

Landsmødet (Virtuelt) d. 30. oktober 2020 i Gladsaxe

Landsmødets tema ”Hvordan skaber lærere og pædagoger sammen bæredygtige fællesskaber for børn og unge?” var på mange måder nytænkning. Landsmødet foregik virtuelt, men fra et konkret studie fyldt med masser af teknik, som forbandt jer med os. Vi, der var i rummet, var fascinerede af den ”kontakt”, der alligevel var med de ca. 35 medlemmer, som fulgte landsmødet. Også temaet ”Bæredygtige fællesskaber” var nyt i relation til lærere og pædagogers arbejde i skolen.

Ifølge Suna Christensen skal man forstå begrebet, som en effekt af måden vi er sammen på i et dynamisk fællesskab med uformel læring og praksislæring, hvor det handler om balance i stedet for vækst. Temaet blev udbygget med oplæg fra Christa Amhøj og Helle Rabøl Hansen.

Se slides fra de 3 oplægsholdere:
Suna Christensens slides (PDF-dokument)
Christa Amhøjs slides (link til webside)
Helle Rabøls Hansens slides (PDF-dokument)
Ligeledes ”Samtalesalon” (PDF-dokument), som er en guide til dialog i teamet.

Landsmødet d. 4. oktober 2019 i Gladsaxe

Fremtiden og nutiden var sat på dagsordenen til dette landsmøde. Klaus Æ. Mogensen fra institut fra Fremtidsforskning førte os ind i fremtidens scenarier, hvor mange af de kompetencer, som vi nu besidder, er overtaget af ny teknologi. Det betyder at Folkeskolens undervisning bliver vendt på hovedet og lærer- og pædagogrollen får nye dimensioner.

”Folkeskolen skal ikke løfte eleverne hvor de er svagest, men styrke dem, hvor de er stærkest”, siger Klaus og påpeger, ” at børnene skal lære det, som endnu ikke eksisterer, og lære, det som ingen ved. Et spændende oplæg, som kræver eftertanke ! Se Klaus Æ. Mogensens slides her.

IMG_0706-1.jpeg
 

Med afsæt i ændringerne i skolereformen, fortalte Lars Søgård -medlem af Bupl’ s forretningsudvalg om Bupl ’s strategier for pædagoger på fremtidens fritids- og skoleområde med afsæt i Bupl´s medlemsundersøgelse af området. Bupl´s fokus er på disse tre områder: 1)Faldet i pædagogfaglige ledere skal stoppes. 2)Værdien af fritidstilbud skal tales op, og lovene forbedres. 3)Samarbejdet mellem pædagoger og lærere skal styrkes. Se Lars Søgårds slides her.

IMG_0700.jpeg
 

Efter frokosten kom vi tilbage til nutiden, idet Lene Heckmann fra Kompetencehuset, ”Heckmann”, på en inspirerende og engagerende måde, fortalte om Professionelle Lærings Fællesskaber (PLF), som en vej til at optimere den nødvendige samarbejdskultur i skolen. Netop kulturen og lederens rolle i den proces var omdrejningspunkt for oplægget, som gav konkrete bud på, hvordan man kunne komme i gang. Se Lene Heckmanns slides her.

IMG_0714-1.jpeg
 

Lise Kjems Knattrup, afdelingsleder på Tingløkkeskolen i Odense og bestyrelsesmedlem i Tænketank Danmark – den fælles skole, fortsatte med temaet om Profesionelle Lærings Fællesskaber (PLF) og anskueliggjorde, hvordan de her havde omsat PLF på Tingløkkeskolen og nu var på vej til at omsætte det til en skolekultur. Se Lise Knattrups slides her.

IMG_0720.jpeg
 

Afslutningsvis var Tænketankens fremtid i fokus: Tænketankens ”why”?  Deltagerne blev bedt om at drøfte strategi for Tænketankens fremtidige arbejde med afsæt i tre fokusområder, som bestyrelsen gennem en proces på bestyrelsesmøder har arbejdet sig frem til. (Se Nyhedsbrev 27). Bestyrelsen vil arbejde videre med deltagernes tilbagemeldinger.

blå.png

Landsmødet d. 8. april 2019 i Holeby, Lolland

Tusinde tak til Lolland Kommune for at have påtaget sig værtsskabet for dette spændende landsmøde. “Globen" er et spændende sted, hvor vi fik en fin indføring i de fantastiske muligheder, som “Globen" kan bidrage med bl.a. i undervisningen med ny viden om vores klima og ikke mindst om klodens klimaforandringer.

Oplaegsholder Trine Ankerstjerne.jpg

Flot arrangement og god betjening hele dagen igennem.

Læs mere om Globen her.

Trine Ankerstjernes slideshow
Tobias Heiberg Jørgensens slideshow

Landsmødet i Odense, 11. oktober 2018

Vi takker odense for et meget fint arrangement i forbindelse med landsmødet, fine rammer, forplejning mv.

Efterårets landsmøde løb af staben torsdag d.11.oktober 2018 i Odense – igen med et meget vedkommende tema "Hvordan skaber vi en skolen, eleverne ikke vil gå hjem fra".

70 meget engagerede medlemmer deltog i oplæg, debat og gruppedrøftelser.

Louise Klinge, forfatter, skoleforsker og skolekonsulent, lagde ud med et meget relevant oplæg om vigtigheden af lærere og pædagogers kompetencer til at skabe relationer til børn og unge.  Hun påpegede, at man ikke kan skille det relationelle fra det faglige i undervisningen, og betydningen af at være i øjenhøjde med børnene. Ligeledes anviste hun nogle måder at handle på, som medvirker til en god relation.

_MG_2465.png

Professionel relationskompetence 
Fagpersoner handler relationskompetent, når de indgår i samspil med hvert barn og klassen som helhed, som fremmer hvert barns trivsel og udvikling – fagligt, socialt og personligt – og klassens læringsfællesskab.

Se Louise Klinges oplæg HER

Desuden vil vi gerne gøre reklame for Louise Klinges nye bog om “Relationskompetece".

Bogen er en del af serien “Pædagogisk rækkevidde".

I Relationskompetence fortæller Louise Klinge om, hvor vigtigt det er, at lærere har indflydelse på deres arbejdsdag og oplever, at skolen støtter dem i at skabe god undervisning og positive relationer til børnene. Hun fortæller også, hvad relationskompetence er, og hvorfor det ikke bare er noget, der foregår i frikvartererne. Det, læreren gør og siger, er afgørende for fællesskabet og det enkelte barns trivsel og udvikling. Relationskompetence er en central del af al undervisning, og i bogen giver Louise Klinge lærere et sprog for, hvad det vil sige at handle relationskompetent

Dernæst var det skoleleder Søren Bjørn Jakobsen, Langebjergskolen, Fredensborg Kommune, som fortalte om hans skoles arbejde og "hvad der betyder noget for at kunne skabe en spændende skoledag, der motiverer til at lære mere, udvikle sig og ville skolen – inspireret af viden fra den projektbaserede læring fra High Tech High i USA.

Se Sørens Bjørn Jakobsens oplæg HER

Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken, sluttede af inden frokost. Han kom ind på den vedvarende "politiske kamp om skolen", som omhandler de to poler: Den faglige viden kontra "det hele barn". Desuden påpegede han, at lærere og pædagoger er kulturbærere, der kan skabe ændringer, så eleverne oplever en skole, de ikke vil gå hjem fra. Men det kræver en ledelse, der er til stede på skolen, og som arbejder med de strukturelle og organisatoriske rammer, og som forudsætter en vis frihed.

_MG_2441.png

Efter frokost gav formand og næstformand for DSE på Fyn, Didi Nielsen og Mikkel Olsen  et oplæg om, hvordan skoledagen ud fra deres perspektiv, kan struktureres som en dag man ikke vil hjem fra. De kom med mange forslag, som senere indgik i gruppedrøftelser blandt deltagerne. Resultatet af gruppedrøftelserne vil blive samlet af bestyrelsen på mødet d.5.november, og derefter indgå i det videre arbejde.

Se DSE´s oplæg HER

Generalforsamling fra kl. 14 - 15

Beretningen fra bestyrelsen blev fremlagt og vedtaget (se den HER). Der var ingen indkomne forslag, kontingentet blev fastholdt (se hjemmesiden), hvorefter man gik over til valg til bestyrelsen:

Brian Svane Høiberg, klubleder fra Roskilde kommune, ønskede ikke genvalg pga arbejdspres. Vi siger tak for hans deltagelse i bestyrelse de sidste to år.

Christina Vorsholt, GFO-leder på Bakkegårdsskolen, Gentofte og Lise Knattrup, indskolingsleder Tingløkkeskolen, Odense, blev valgt ind i bestyrelsen, og vi glæder os til samarbejdet de kommende to år.

På bestyrelsesmødet d.5.november konstituerer bestyrelsen sig.

blå.png

 Landsmødet i Vallensbæk 5. april 2018

- Den fælles Skole løser verdens udfordringer - verdensmål i hverdagen

Endnu et landsmøde er vel overstået med et meget, meget vigtigt og vedkommende tema, som man kunne ønske mange flere af tænketankens medlemmer havde deltaget i.

  • Tænketank Danmarks Bestyrelse: Landsmødets proces

- tryk HER for at se oplægget til landsmødet!

  • Mogens Lykketoft, MF: FNs verdensmål som reelle udfordringer

Mogens Lykketoft introducerede os til FN’s 17 verdensmål, som er en samlet fortælling med indre sammenhænge, der fordrer grundlæggende forandringer af vore hidtidige livsmønstre og et ændret mindsæt. Han pointerede vigtigheden af, at vi beskæftiger os med disse på alle planer, og især i skolen, da eleverne er fremtidens beslutningstagere og samfundsborgere.

5. april 2018 1.jpg

  • Sarah Bærentzen, Danske Skoleelever: Skolen skaber engagement og handlekraft hos danske børn og unge

Sara Bærentzen, formand for Danske skoleelever i Region Hovedstaden, lagde op til, at eleverne skulle tages mere alvorligt, have mulighed for mere elevinddragelse og en demokratisk dannelse båret af praksis. "Den rigtige verden er alt for langt væk fra grundskolen", sagde hun. I hendes optik er verdensmålene et afsæt til en virkeligheds- og praksisnær undervisning, som eleverne kan se sig selv i og tage medansvar for.

- Tryk HER for at hente slides!

5. april 2018 2.jpg

  • Dorthe Junge, skoleleder Læringshus i Nærheden: Skolen løser globale og lokale udfordringer - om organisering, ledelse og lærere og pædagoger.

Efter frokost fortale Dorte Junge, skoleleder for Læringshuset i den nye bydel Nærheden i Høje-Taastrup Kommune, om hvordan hun/de ser "Fremtidens skole" Et nybygget læringshus i et nyt boligkvarter, der skal gro frem af to eksisterende skolers sammenlægning. Læringshuset skal tages i brug i august 2021. Såvel skolens arkitektur som indhold og struktur, skal være indlejret i en fremtid, som vi knap nok kender. Den proces står Dorte Junge i spidsen for allerede nu, og du kan se hendes slides HER!

5. april 2018 3.jpg

  • Der var også tid til at "tænke tanker sammen". I grupper drøftedes de 17 verdensmål , og hvordan vi – som tænketank, ledere og medarbejdere – kan være med til at sikre udbredelsen og kendskabet til FN´s verdensmål i vores hverdag i samspillet med børn og unge. Resultatet af disse drøftelser vil bestyrelsen gå videre med i det kommende arbejde.

Læs også det seneste NYHEDSBREV, hvor Randersgades skole beskriver, hvordan de som international profilskole arbejder med de 17 verdensmål på alle klassetrin. Her beskrives deres strategi for arbejdet, som man kan blive voldsomt inspireret af. Randersgades skoles internationale koordinator deltog også i landsmødet.

Tak til Vallensbæk for en fin ramme for landsmødet og en god proces.

5. april 2018 4.jpg

Landsmødet d. 11. oktober i Odense

Program

Landsmødet i Odense torsdag d.11.oktober i “Salen", Ørbækvej 100, 5220 Odense SØ.

Tema: Hvordan skaber vi en skole, hvor eleverne ikke vil gå hjem fra?

Følgende oplægsholdere kan I glæde jer til at høre på Landsmødet:

Louise Klinge, skoleforsker, forfatter og skolekonsulent - nu også ekstern medlem af Tænketankens bestyrelse

Jacob Fuglsang, Uddannelsesredaktør på Politiken

Søren Bjørn Jakobsen, skoleleder på Langebjergskolen i Fredensborg

Sarah Bærentzen, Landsformand for DSE, Danske skoleelever

Desuden vil der være debat, og dagen slutter af med generalforsamling, hvor der er valg til bestyrelsen.

Programmet er undervejs.

blå.png

Landsmødet 6. oktober 2017

Temaet var: "Hvad vægter mest i fremtidens skole?" – så læs her.

Landsmødet fandt sted i Skørping Idrætscenter på en helt fantastisk solskinsdag – der var lagt op til og invitereret fremtidsforskere, som gav os mulighed for at debattere, " hvad det er vi som fagpersoner og børn skal kunne i fremtiden?"

·    Louise Fredbo-Nielsen, fra Future Navigator, gav sit bidrag til, hvordan vi får øje på fremtiden,  og hvad vores børn ikke kan undvære i fremtiden og pegede på, hvilke trends og tendenser, der kommer til at ændre skolen?

Meget spændende oplæg, der satte tanker i gang om fremtiden. Læs mere på Future Navigators hjemmeside: www.futurenavigator.dk

     Slides fra Louise Fredbo-Nielsen kan hentes på:

http://futurenavigator.dk/portfolio-item/taenketank-danmark/

·    Kirsten Panton og Mette Hauch, fra Autens, fortsatte med at føre os ind i fremtiden. Nu handlede det bl.a. fremtidens kompetencer, og hvordan folkeskolen skal udvikle sig for at være på omgangshøjde med de behov, der efterspørges.

De talte om konkret praksis i samspil med eleverne, og udvikling af fremtidens seks kompetencer bl.a. ud fra "21st Centery Learnings Skills":

-        Kollaboration
-        Problemløsning og innovation
-        Videnskonstruktion
-        Kompetent kommunikation
-        Selvevaluering
-        It og læring.

Læs mere om dette på www.21skills.dk

Udvikling af læringsmiljøerne blev også nævnt, og High tech high – skolerne i San Diego, Californien www.hightechhigh.org , er inspirationskilde for flere kommuner i Danmark bl.a. Høje Taastrup Kommune. Få inspiration på www.htk.dk fremtidens læring.

Her finder du Kirstens og Mettes slides fra oplægget.

Landsmødet sluttede af med en paneldebat mellem politiker og fagfolk.

Tak til Rebild Kommune for værtsskabet for Landsmødet d.6.oktober 2017!

Landsmøde 28. april 2017 på Frederiksberg

Se oplæggene:
Alexander von Oettingen
Lars-Henrik Schmidt

blå.png
 

Landsmøde 7. oktober 2016

Referat fra generalforsamlingen
Christoffers Schultz's oplæg finder du her

 

Landsmøde 15. april 2016

Oplæg fra Niels Egelund finder du herunder.
Hvad betyder skolereformen
Pædagogernes bidrag

Gruppearbejde på Landsmødet
Gruppearbejde fra landsmødet og opsamling på samme finder du her og her.

blå.png
 

Landsmøde 2. oktober 2015 -Kerneopgaven i den fælles skole – kender vi den? 

Oplæg fra et godt og konstruktivt landsmøde finder du herunder.

Bestyrelsens oplæg: Velkommen til Landsmøde
Eva Thoft oplæg: Kerneopgaven, som styrende for arbejdet i den fælles skole.
Anders Seneca oplæg: Kend din kerneopgave. 

 

Landsmøde 17. april

Indtryk fra Landsmødet i Gladsaxe 17.april 2015

TAK til alle for jeres deltagelse i Landsmødet i Gladsaxe 17.april og for jeres store engagement på  dagen.

Dagen startede med, at bestyrelsen opfordrede alle til at være aktive og initiativrige i forbindelse med drøftelse af et fælles professionsideal for det pædagogiske personale i skolen og henviste til Tænketankens sidste Nyhedsbrev. (Du finder nyhedsbrevet under dokumenter)

Antorini.jpg

Undervisningsminister Christine Antorini bakkede initiativet om et fælles professionsideal op og inviterede Tænketanken til dialog herom, og fortsatte med at pointere betydningen af samarbejdet med

·  UC’erne 
·  Systematisk opsamling af decentral viden ved læringskonsulenterne
·  Fælles fagligt sprog for lærere og pædagoger
·  Skoleledelsens feedback og sparring med medarbejderne
·  Målstyret læring / Læringsmålstyret undervisning

Bestyrelsen i Tænketanken havde på forhånd tilsendt ministeren fire spørgsmål til uddybning af skolereformen, som hun tog udgangspunkt i sit oplæg. Se referatet af ministerens oplæg her.


Herefter var det Landsmødets deltageres tur til at tænke tanker, idet ministeren havde stillet os fire spørgsmål, som tog udgangspunkt
i de temaer og udfordringer, som hun har mødt på sine besøg rundt om på landets skoler.

Resultatet af dette spændende gruppearbejde vil give svar på de spørgsmål, som ministeren stillede os.

Plancer.jpg

Bestyrelsen er lige nu i gang med at behandle materialet, som derefter sendes til ministeren, og som I også vil få tilbagemelding på.

Dagen sluttede med et spændende oplæg om "Fælledsskabets
skole – fællesskabet i samfundet", hvor Anker Brink Lund, CBS, pointerede, at
"fællesskab er noget vi skaber sammen, og IKKE et SKAB vi går ind i!"

Se alle slides fra Landsmødets oplæg finder du herunder.
Bestyrelsens oplæg her.  

blå.png

Landsmøde 4. oktober 2014

Så er endnu et vellykket landsmøde afsluttet. Som altid blev det der tid til inspirerende indlæg, valg og meget andet.

Indlæggene kan ses nedenfor.
Claus Hjortdals oplæg finder du her.
Henrik Christoffersens oplæg finder du her.

TAK for arbejdsindsatsen til de afgående
bestyrelsesmedlemmer:
Gudrun Hammer, tidligere Helsingør, har fået nyt arbejde
Mads Ingvardsen, Helsingør, har fået nyt arbejde
Lars Søndergaard, tidligere Roskilde, har fået nyt arbejde
Jens Lauridsen, Gentofte, har fået nyt arbejde 
Brian Svendsen, Vesthimmerland, ønsker ikke genvalg

Velkommen til den nyvalgte bestyrelse:
Annette Jensen, Skolechef, Vejle
Henning Neerskov, pædagogisk leder, Gladsaxe
Hanne Bach Christiansen, SFO Leder, Halsnæs 
Thomas Steffin, daglig leder, Helsingør
Niels  Brockenhuus, pædagogisk konsulent, Halsnæs 
Guy Rubaudo, pædagogisk konsulent, Gladsaxe
Simon Lauritzen, konsulent, Albertslund
Christina Vorsholt, GFO leder, Gentofte
Kirsten Ingemann, SFO leder, Albertslund
Lene Dahl, konsulent, Roskilde 

Landsmøde 4. april 2014.

Oplæg fra Landsmødet.

Faglig ledelse
Forandringsledelse
Tema: Opgaveledelse
Ledelse af ledere

 

Alfred Josefsens oplæg

Input fra Steffen Löfvall:

(1) Tema: Flerfaglig ledelse og ledelse af ledelse
- Kulturændring/positiv psykologi i klinik på Hvidovre Hospital (Ledende overlæge Claus Lund, anæstesiologisk afdeling, se også www.dagensmedicin.dk/nyheder/positiv-psykologi-giver-lykkelige-lager/, analyseres på sommerskolekursus på CBS)
- Fælles ledelse i klinikkerne på Sygehus Sønderjylland (CBS-afhandling af Lea Throde, Karen Nørgaard & Christina Nyberg kan rekvireres hos disse (kontakt: c.nyberg@hotmail.com. Info-slides om fællesledelse: shs.regionsyddanmark.dk/dwn321109) 

(2) Tema: Opgaveledelse
- Kultursensitiv og lederorienteret performance management i kommunal forvaltning?
Ivar Friis & Allan Hansen, CBS: "Performance management er et begreb, der har vundet større og større indpas i både private virksomheder og offentlige organisationer. Mange bruger performance management, og mange giver det indhold og betydning. I denne artikel præsenterer vi et tværdisciplinært perspektiv på performance management i be- stræbelserne på at komme tættere på, hvordan forskellige discipliner indenfor samfundsvidenskaben kan bruges til at forklare forskellige tilgange til performance management." - link: http://research.cbs.dk/portal/en/publications/performance-management-i-et-tvaerdisciplinaert-perspektiv(26097d22-7555-4102-a346-844c0cf8688b).html

3) Forandringsledelse (strategiimplementering)
Procesmetoder der kan tydeliggøre delaktiviteter, fx: Gameplanen og Strategisk roadmapping (findes bl.a. via Google Search)
- Metodebeskrivelser kan rekvireres af interesserede medlemmer i Tænketank Danmark ved henvendelse til chefkonsulent Steffen Löfvall, mobil 20 32 10 22
Strategic Roadmapping illustrationer: www.google.dk/search?q=strategy+roadmapping&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5TFOU62-LofCyQO7wIHQCA&ved=0CDgQsAQ&biw=1303&bih=748
Strategy Gameplan illustrationer: www.google.dk/search?q=gameplan+skabelon&es_sm=91&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=WTJOU-eTGqTmywOryYGoBg&ved=0CDAQsAQ&biw=1303&bih=748


(4) Samskabelsesprocesser / co-creation:
- Kommende metodebog fra større projekt i Greve kommune, se gratis fagligt arrangement i København den 14/5 (Design af ejerskab -  Kultur, proces og kommunikation i borgerinddragelse) http://cphlearning.dk/home/videnforum/
- Udvalgte metodesites: 
    www.servicedesigntools.org 
    www.innovationsguiden.dk

blå.png

Landsmøde 5. april 2013

Klaus Majgaard´s oplæg på Landsmødet finder du her.
Alexander von Oettingen´s oplæg på Landsmødet finder du her.

 
 
blå.png

Landsmøde 28. september 2012

Bestyrelsens beretning kan læses her.

Se undervisningsminister Christine Antorinis tale ved Landsmødet den 28. september her.
Referatet fra landsmødet finder du her.
Oplæg af Ole Eliasen kan ses her.
Oplæg af Per Albæk kan ses her.
Oplæg af Birgit Lise Andersen kan ses her. 

 
 

Rambølls rapport: "Evaluering af forsøg med skolestart" klik her.
Rambølls endelige rapport: "Evaluering af heldagsskoler" klik her.

Invitation til Landsmødet den 28. september kan downloades her.

Landsmøde i marts 2012

Dette Landsmøde foregik som regionsmøder, hvor repræsentanter fra bestyrelsen var på rundtur til Regionerne.

Første del af mødet orienterede sig mod SFO Tænketank, Danmarks visionspapir og arbejdet med dette. Anden del orienterede sig mod Regionens arbejde og de lokale forhold.

Møderne foregik:
I Region Sjælland den 19.3.
I Region Syd den 26.3.
I Region Nordjylland den 27.3.
I Region Hovedstaden den 28.3.

Der var udarbejdet en spørgeguide, som inspiration og guideline i relation til Landsmødet i regionerne.

Se denne her. (Kommer senere)

Kort omtale af besøgene i regionerne kan downloades her. 

Landsmøde den 16. september 2011

Pressemeddelelse fra Landsmødet downloades her.
Invitation til landsmødet den 16. september 2011 kan downloades her.
Pressemeddelels kan downloades her.

Landsmøde 4. marts 2011

Program for landsmødet kan downloades her.
Invitationen til landsmødet den 4.marts 2011 kan downloades her.

SFO-Tænketank: Drop adskillelsen mellem skole og SFO. Download her.
SFO-Tænketank: Det hele barn bliver glemt i skoledebatten. Download her.
Politiker: Skole og SFO skal være en helhed. Download her.
Fremtidsforsker: Pædagogen bliver lifecoach Download her. 

blå.png

Landsmødet september 2010

Invitation til landsmødet september 2010 kan downloades her.

Powerpoint fra landsmødet september 2010
Bestyrelsen, Oplæg for dagen
Niels Brockenhus, SFO pædagogik
Henning Neerskov, Ledelse og Organisation
Inger Nøddekær, Den fælles skole
Stig Brostrøm, Læringsmiljø